Monday, January 6, 2014

Kem @ Wang Burma, Perlis.

Okay. First of all, siapa pernah dengar nama tempat Wang Burma? Mesti tak pernah kan? Sama lah. Masa first2 kaunselor cakap yang akan ada Kem dekat Wang Burma, I was like "apa ni? kat mana ni? Malaysia ka?" . Haha kay I was exaggerating. So Wang Burma is a place in Perlis, just near Thailand.

So, pagi tu semua pelajar Foundation in Science Australia / New Zealand 2013 macam biasalah, berkumpul kat tempat bas kan. Pastu angkat barang2 masuk bas. Nasib baik semua ni budak lelaki yang buat. *pheww*

The journey took us almost 2 hours kot *tak silap*. It was a long journey. So having sleeping as one of my hobbies, I decided to just have a nap while waiting for us to reach there. And when I opened up me eyes, dah pun sampaaai.


Sesampainya kitorang kat situ, our counsellor, Mr. Shamsudin explained us some rules and regulations that we need to obey throughout the camp. And after that, we went to the camp site. The camp site was FREAKING far from the place where our bus parked. So we walked there. It felt like we were jungle trekking sebab jalan nak pergi camp site tu memang naik turun bukit.


Separuh mati jugak la nak sampai ke campsite but Alhamdulillah we made it. Sampai2 tu bukan boleh rehat terus. Kena set up khemah. Tu pun satu bala jugak. Though it was easy tapi tu lah, tengah2 penat berjalan jauh kena set up tent pulak. Tapi, nak tak nak kena la set up jugak. Satu khemah 4 orang. So my tent mates are Sarah, Amac, Zizie and Thirah.


Lepas set up khemah, ada briefing pasal the activities for the whole program. Kaunselor cakap kena masak sendiri. Yes, masak sendiri. Barang mentah semua Kolej sediakan. When I say barang mentah, I mean beras, ikan bilis, ikan kering, sardin, bawang, kentang, minyak, etc.


Nak masak pulak bukannya ada stove ka apa. Apa yang diberi hanyalah container untuk masak and bunsen burner! Nak masak atas apa woi. So sebagai pelajar2 Skim Pelajar Cemerlang, bukan hanya perlu cemerlang dalam pelajaran. Dalam living skills pun kena cemerlang jugak. Macam2 cara/teknik digunakan untuk masak!

Group aku sebenarnya gabung dengan group Srott, Adam, Hadi, Hafiy, Ahza, Amier and Ron. Kami masak simple2 ja, asalkan perut kenyang. Lepas settle masak tu, apa lagi, makan ah! Group kami guna kain tutup khemah yang extra as alas nak duduk *kononnya independant*.



Lepas2 makan tu, kena bersiap2 dah. Nak pergi jungle trekking and caving dekat Gua Wang Burma. The instructor said the cave would be very dark so he advised us to bring our own torchlight. Nasib baik semua memang dah bawak torchlight siap2 dari kolej.

So we climbed. Baru 1/3 perjalanan dah penat tahap apa lagi. So kami berehat lah dekat pondok berehat yang ada. 

Lepas tu perjalanan diteruskan. Panjat punya panjat last2 sampai jugak ke gua nya. Memang gelap nak mampos you! Haha tapi masuk2 gua tu, memang aku mesmerized, hypnotized, amazed, etc dengan keadaan dalam gua tu. Benda2 yang aku tak pernah nampak sebelum ni ada dalam gua tu! I was like "SubhanAllah, indahnya ciptaan tuhan".




Lepas keluar dari gua tu, we went back to the campsite. Sampai2 campsite we settled down and prepared for cooking dinner. Group kami buat nasi goreng butter and makan memang pelahap tahap apa lagi sebab lapar dan penat.

And that very night, ada pulakkk night confidence. We went into the jungle and all of us, were separately left in the dark for 1 hour! I wasn't really scared because I know I have Allah with me *acah2 ustazah*. Tapi memang betul sepanjang ditinggalkan sorang2 tu segala jenis ayat yang aku tahu aku baca. Ada jugak terdengar bunyi cam orang jalan and all. Aku tunggu punya tunggu, takda orang datang pun. So, disebabkan aku fed-up sangat, aku pun terlelap. Haha saampaila aku terdengar bunyi bising. Tengok2, semua dah reunited balik. Lega! Pastu jalan balik ke campsite, aku dengan secepat mungkinnya pergi wash up and tido.

The next day, bangun2 pagi tu dah fikir dah nak masak apa *acah2 suri rumah berjaya*. Haha masak apa eh? oh ya, group aku masak telur ja, dengan sos. Pastu makan dengan biskut gula. Weird combination tapi sedap! Makan dengan group yang bergabung tu tepi tasik *acah2 picnic*


Lepas habis breakfast, simpan balik semua khemah.


Lepas tu we didn't go straight to college. We stopped by at the Malaysia-Thai frontier. Banyak benda jual kat situ just like at Padang Besar. So we went into Thailand and did some shopping. Tapi aku tak shopping lah sebab I didn't bring much money sebab kaunselor tak cakap awal2 nak singgah Thai. 


Lepas singgah Thai baru lah balik ke kolej. Such a long journey. 2 days and 1 night tapi macam2 I went through. It was a very nice program. Thanks to everyone for this memory!






No comments:

Post a Comment